Programy
:)
Zestaw programów realizowanych w naszym przedszkolu:
Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagającej rozwój aktywności dzieci.
Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba-Żabińska.
Punktem wyjściowym uczyniono aktywność dziecka - we wszystkich możliwych jej formach - której właściwością jest działanie zmierzające do poznania samego siebie, własnych możliwości, otoczenia społeczno-przyrodniczego, relacji z innymi, ale przede wszystkim dążenie do wzrastającej samodzielności, a w konsekwencji do samostanowienia zgodnego z osobistymi potrzebami i aspiracjami. Cele programu:
- Wielozmysłowe poznawanie świata. Wspomaganie rozwoju mowy.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Budzenie zainteresowania przyrodą.
- Rozwijanie umiejętności liczenia.
- Rozwijanie wyobraźni twórczej.
- Wyrabianie u dzieci nawyków dotyczących bezpieczeństwa.
- Kształtowanie gotowości do nauki czytania. Rozwijanie percepcji wzrokowej.
- Edukacja matematyczna – rozwijanie orientacji przestrzennej. Kształtowanie pojęć matematycznych: wewnątrz, na zewnątrz.
- Zachęcanie do nowych doświadczeń zmysłowych. Rozwijanie kompetencji społecznych – zachęcanie do pomagania sobie.
Program profilaktyczny: „WSZYSTKIEMU CO ZŁE – MÓWIĘ NIE”
Niniejszy program jest przeznaczony do realizacji zadań z zakresu profilaktyki prozdrowotnej. Program ten zapewnia osiągnięcie celów określonych przez Podstawę programową wychowania przedszkolnego. Głównym jego zadaniem jest „tworzenie warunków prawidłowego rozwoju dziecka we wszystkich dziedzinach życia…”
Zadania wynikające z realizacji programu:
- Jestem bezpieczny w przedszkolu;
- Bezpiecznie bawię się w domu i na podwórku;
- Mówię „nie” obcym, nieznanym osobom;
- Kocham zwierzęta, ale wiem że mogą być niebezpieczne;
- Jestem uczestnikiem ruchu drogowego – pieszy i rowerzystą;
- Wiem jak dbać o zdrowie.
Program ekologiczny
Głównym celem tego programu jest promowanie zdrowego stylu życia poprzez harmonijne życie człowieka ze środowiskiem.
Cele szczegółowe programu:
- uaktywnienie pozytywnych uczuć takich jak: życzliwość, tolerancja,
- radość, współczucie, odpowiedzialność wobec siebie i przyrody;
- kształtowanie zrozumienia faktu, że zdrowe środowisko to gwarancja
- bytu następnych pokoleń;
- uświadomienie zasady uniwersalności praw przyrody i umiejętne
- wykorzystanie jej zasobów;
- wdrażanie zasad zdrowego stylu życia;
- wpływ degradacji środowiska na zdrowie i życie człowieka;
- poszerzanie wiedzy dzieci o bogactwie przyrody, drogą doświadczeń.
Program własny:
„Ćwiczenia i zabawy logopedyczne”
Celem głównym jest prawidłowe kształtowanie wymowy dziecka i zapobieganie wadom wymowy przy współpracy logopedy z nauczycielami przedszkola.